ویژه برنامه ترکمنستان موسوم به «هفته فرهنگی» و یا «هفته فرهنگ» سه شنبه اول تیر در محل تالار «روحیت» واقع در شهر «ترکمن آباد» مرکز استان لباب در شرق ترکمنستان افتتاح شد.

ویژه برنامه ترکمنستان موسوم به «هفته فرهنگی» و یا «هفته فرهنگ» (Medeniýet hepdeligi) که یکی از بزرگ‌ترین برنامه ها درحیات فرهنگی و هنری دولتی-اجتماعی این کشور محسوب می شود، سه شنبه اول تیر در محل تالار «روحیت» واقع  در شهر «ترکمن آباد» مرکز استان لباب در شرق ترکمنستان افتتاح شد.

گرامیداشت و تجلیل از هنرمندان و فرهنگیان، پاسداشت از فرهنگ، هنر و سنت های ملی – مردمی و نیز میراث فرهنگی ملت ترکمن از مهم‌ترین اهداف برگزاری برنامه «هفته فرهنگی» در ترکمنستان است که از سال ۲۰۱۳ میلادی همه ساله در یکی از مراکز استان های پنجگانه ترکمنستان با حضور گسترده مسوولان عالی رتبه در عرصه های سیاسی، فرهنگی و هنری و نیز تعداد زیاد هنرمندان، فرهنگیان، شخصیت های دانشگاهی و آکادمیک، معلمان و عموم مردم از سراسر ترکمنستان، درآستانه سالروز تولد «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهوری ترکمنستان، با شکوه خاصی برگزار می شود.

بردی محمداف که ۲۹ ژوئن سال ۱۹۵۷ میلادی متولد شده و هم کنون ۶۳ سال سن دارد، جهت حضور در برنامه های مذکور به شهر «ترکمن آباد» مرکز استان لباب سفر کرد و بنا به گزارشات رسانه های رسمی دولت ترکمنستان، وی به همراه هیأت رسمی و حکومتی، قرار است در برخی از برنامه های هفته فرهنگی حضور پیدا کند.

رئیس جمهوری ترکمنستان به مناسبت آغاز برنامه هفته فرهنگی در این کشور، پیام تبریکی را ارسال کرده که در رسانه های جمعی این کشور منتشر و منعکس شده است.

در پیام بردی محمداف آمده است: «در سالی که با شعار "ترکمنستان - میهن صلح و اعتماد" و ۳۰امین سالگرد استقلال سپری می شود، مفتخر هستیم که بابت پیروزی و کسب دست آوردهای کلان درعرصه های مختلف ترکمنستان بویژه در عرصه های فرهنگی و هنری جشن بگیریم.»

وی تصریح کرد: «همزمان با برگزاری مراسم هفته فرهنگی در استان لباب افتتاح چندین طرح بزرگ نظیر تأسیس فرودگاه در شهر «کرکی» به ظرفیت ۱۰۰ مسافر در ساعت، ایجاد ساختمان و سازه مشابه آلاچیق ترکمن، ایجاد سالن تجمعات به ظرفیت ۳ هزار نفر در شهر ترکمن آباد، و تأسیس شهر بازی در منطقه «فاراپ» و ... شادی و شکوه این برنامه و محتوای آن را دوچندان کرده است.»

در بخش دیگر این پیام آمده است: «سازمان دهی و برگزاری هفته فرهنگی که به یک سنت حسنه تبدیل شده است، در این سرزمین همچون سایر مناطق ترکمنستان که شخصیت ها و شاعران بزرگی در آن زندگی کرده اند و در حال حاضر هنرمندان و فرهنگیان نیز میراث آنها را ادامه می دهند سبب ارتقا و غنای فرهنگ و هنر ملی ترکمن و انتقال آن به نسل آینده می شود.»

رئیس جمهوری ترکمنستان ادامه داد: «میراث ادبی غنی و آثار زیبا که از قرن های گذشته به ما رسیده است، اهمیت زیادی در آموزش جوانان در ایجاد روحیه وطن پرستی و انسان دوستی دارد. امروز محتوای ارزش های فرهنگی که از نیاکان به ما رسیده را می توانیم در سرود ملی ترکمنستان مشاهده کنیم.».

بردی محمداف نوشته است که هفته فرهنگی پیش رو که در استان لباب خواهد بود، رویدادی است که با خلق آثار جدید، تأثیر قابل‌توجهی بر توسعه و بهبود فرهنگ و هنر ملت ترکمن و نیز ادبیات معاصر ما می گذارد و بر غنای آن می افزاید.»

در قالب ویژه برنامه «هفته فرهنگی» در شهر «ترکمن آباد» مرکز استان لباب، قرار است برنامه‌های فرهنگی و هنری نظیر برگزاری کنسرت موسیقی سنتی، فولکلور و معاصر، برگزاری نمایشگاه های فرهنگی و هنری و صنایع دستی، برگزاری همایش های هنری و فرهنگی، برگزاری کارگاه های آموزشی، اجرای تئاتر، مسابقات فرهنگی، هنری و ورزشی و ... توسط صاحبان فرهنگ و هنر از سراسر ترکمنستان برگزار شود.

کد خبر 7686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =